Kalendarium

Sobota, 2024-05-18

Imieniny: Alicji, Edwina

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 740343
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kartka z kalendarza

Terapia ręki - artykuł dydaktyczny.

Drodzy Rodzice!
Czy wiecie, na czym polega terapia ręki i dlaczego się ją stosuje? Są to ćwiczenia wspomagające pracę rękidziecka, przygotowujące ją do nauki pisania. Nie polega ona tylko na rysowaniu szlaczków, ale też na wielućwiczeniach ruchowych, manipulacyjnych i grafomotorycznych. Jest przeznaczona dla wszystkich dzieci,
które mają problemy z rysowaniem, pisaniem, samoobsługą (np. wiązanie butów) i wszelkimi czynnościamiktóre wymagają zaangażowania ręki dziecka.
Gdy Wasze dziecko ma problem z małą motoryką (np. nie umie wiązać sznurowadeł, nie lubi rysować,zbyt mocno lub zbyt słabo trzyma kredkę), warto zapisać je do specjalisty na odpowiednią terapię. Możeto być odpowiednio wyszkolony fizjoterapeuta, terapeuta SI, terapeuta pedagogiczny czy terapeuta ręki.
W międzyczasie możecie wspomagać Wasze dziecko w domu, pamiętając o kilku zasadach.
Przede wszystkim warto wiedzieć, że bazą dla małej motoryki jest motoryka duża. Czyli przed wszelkimizadaniami manualnymi dajcie dziecku choć kilka minut na rozruszanie całego ciała.Gdy Wasze dziecko ma słaby tułów i zbyt spięte barki, nie będzie w stanie odpowiednio trzymać ołówkaczy kredki. Należy mu stworzyć bazę, czyli wzmocnić mięśnie brzucha i grzbietu. Klasyczne „grzbieciki” czy
„brzuszki” są dosyć nudne i trudne dla malucha, więc należy je odpowiednio urozmaicić. Ciekawą zabawąjest np. rzucanie woreczków do osoby stojącej naprzeciwko. Dziecko leży na plecach, za jego głową znajduje
się pojemnik z woreczkami. Maluch chwyta woreczek jedną ręką i podnosząc się do siadu rzuca do celuprzed siebie.
Gdy tułów jest już mocny, trzeba pomyśleć o rozluźnieniu barków. Dobre są ćwiczenia i zabawywymagające machania ramionami, rzucanie piłką czy czworakowanie.Następnie obserwujemy, jak dziecko trzyma kredkę, czy nie za mocno lub nie za słabo. Gdy dłoń jest zbytspięta, rozluźniamy ją np. masażami. Gdy widzimy, że chwyt jest zbyt słaby, wzmacniamy siłę mięśniową,dając dziecku różnego rodzaju gniotki, rozciąganie gumek, zgniatanie gazety, zwijanie kłębka wełny lub rolkipapieru itp. Ćwiczenia te powinny uruchomić nadgarstek, palce dziecka i całą dłoń.Można przejść dalej, do malowania palcami lub całymi rękami. Dopiero na koniec daj dziecku ołówekdo ręki, aby ćwiczyło szlaczki grafomotoryczne.

 

 

Katarzyna Kajkowska (terapeuta SI)/W:”Dzieciaki w akcji.Sześciolatek”