Sprawności umysłu i wiedzy nabywamy na wiele sposobów. Jednym z niedocenianych jest czytanie. Dlatego do głośnego czytania dzieciom z gr VI w Przedszkolu Miejskim
nr 5 w Kole zaprosiliśmy rodziców.
Dlaczego warto czytać? Odpowiedź jest prosta.Czytanie rozwija język, a mowa i język to podstawa dla myślenia, wyobraźni , działania. Większość ludzi mimo, iż potrafi - nie czyta, gdyż nawyku czytania oraz zainteresowania książką nie wyrobiono u nich w dzieciństwie.
Współczesna cywilizacjabazuje na obrazie. Reagujemy na obrazy i myślimy obrazami. Niestety oglądane w telewizji , komputerze czy na tabletach obrazki , filmiki, bajki skracają u dzieci przedział uwagi. Obraz jest gotowy, podany jak na tacy, błyskawicznie się zmienia , nie zmusza do myślenia, niczego z nim nie trzeba robić. Długi czas przed ekranem długotrwale pogorsza koncentrację, utrudnia zasypianie, wpływa na wycofanie się społeczne , powoduje brak ruchu, utratę innych zainteresowań.Szybko zmieniające się obrazy równie szybko zostają zapomniane,pozostawiają jednak pobudzeniei z czasem uzależniają emocjonalnie od używania elektronicznych środków przekazu.
Dwie wspaniałe mamy znalazły czas i czytały 5 i 6 latkom z gr VI PM5. Mama Damiana oraz mama Gabrysia doskonale poradziły sobie z tym wyzwaniem. Modulacja głosu, wyrażane z teatralnym zacięciem emocje zachęcały do rozmowy na temat wysłuchanych tekstów. Przedszkolaki trafnie wyciągały wnioski, dostrzegały związki przyczynowo-skutkowe ,następstwo zdarzeń w czasie. Głośne czytanie w przedszkolu to dla nich codzienność. Dla dzieci było to jednak nietypowe doświadczenie, mogły zobaczyć mamy swoich kolegów w roli lektora.
Wśród zaproponowanych przez obie panie lektur znalazły się „Opowiastki dla małych uszu” Joanny Wachowiak, „Opowiadania do chichotania „ Renaty Piątkowskiej , ”O króliczku „ Małgorzaty Supińskiej oraz klasyka baśni czyli „Kot w butach” Charles`a Perrault`a, „Dzielny ołowiany żołnierzyk” wg Hansa Chrystiana Andersena.
Czego przedszkolaki się nauczyły? Między innymi tego,że warto marzyć , że miłość do drugiego człowieka jest ważna, że wygląd nie jest najważniejszy. Trzeba w tym miejscu dodać, że po każdej lekturze koniecznie należy rozmawiać z dziećmi , tak jak to robimy w przedszkolu. Zachęcamy zatem, by codziennie czytać dzieciom na głos dla przyjemności przez 10-20 minut. Czytanie jest dobrą alternatywą dla „elektronicznej nańki”. Wspólne czytanie z dzieckiem to atrakcyjna forma spędzania czasu. W codziennych sytuacjach zamiast korzystać z elektroniki, warto samodzielnie pokierować sprawami, pokazać dziecku , że można inaczej.
Pani Andżelice oraz pani Elżbiecie za ciekawe lektury oraz poświęcony czas pięknie dziękujemy w imieniu przedszkolaków.
oprac. i foto PM 5 w Kole