Drodzy Rodzice!
Od dziecka w wieku sześciu lat wymaga się sprawnego posługiwania się ręką, aby mogło
efektywnie nauczyć się pisać. Jeśli ćwiczenia z małej motoryki były do tej pory zaniedbywane,
to jest ostatni dzwonek, aby nadrobić zaległości. Dziecko w zerówce i w pierwszej klasie
będzie pisało często i długo.
Jak można pomóc dziecku w domu w przygotowaniu się do tego wyzwania?
- Przede wszystkim należy pamiętać, aby ćwiczenia ze sprawności palców i dłoni poprzedzać
zawsze zabawami ruchowymi z dużej motoryki: podskokami, turlankami, czworakowaniem,
wymachami rąk, skłonami tułowia i bieganiem.
- Jeśli widzicie, że Wasze dziecko bardzo niepewnie naciska na papier podczas pisania
czy rysowania, może to oznaczać, że ma zbyt słabe dłonie. W celu wzmocnienia siły mięśni
dłoni i przedramion można dziecku zaproponować takie ćwiczenia, jak naciąganie gumek
recepturek, ściskanie elastycznych piłeczek, zgniatanie gazety jedną ręką, podpory
i chodzenie na czworakach na palcach rąk itp.
- Jeśli dziecko zbyt mocno naciska ołówek podczas pisania, oznacza to, że może mieć zbyt
duże napięcie w obrębie dłoni. Przed pisaniem powinno mieć możliwość rozruszania się,
rozluźnienia ramion i palców, można też wymasować mu dłonie.
- Ćwiczenia usprawniające pracę dłoni i palców pomogą dziecku w opanowaniu
prawidłowego chwytu ołówka, a także w czynnościach samoobsługowych, np. w wiązaniu
butów. W tym celu można zaproponować mu np. lepienie z modeliny, gliny, różnych mas
plastycznych, nawlekanie korali, teatrzyki kukiełkowe z palców i inne zabawy.
- Gdy widzicie, że dziecko nie radzi sobie w przedszkolu i ma problemy z rysowaniem
szlaczków czy nauką pisania, powinniście skonsultować się ze specjalistą, pedagogiem bądź
terapeutą pedagogicznym lub terapeutą SI.
Na podstawie opracowania Katarzyny Kajkowskiej,terapeutki SI