Co roku jesienią z naszymi przedszkolakami realizujemy temat dotyczący darów jesieni. Najmłodsi poznają owoce, warzywa , ich kolory, kształty zapachy i smaki. Przyniesione przez dzieci okazy naturalne, to dobra okazja do poznawania wartości odżywczych warzyw i owoców. To także próba przełamywania dziecięcych uprzedzeń smakowych i zachęcenia do zjadania warzyw i owoców na surowo, w postaci surówek, sałatek czy zupy warzywnej.
Przy okazji tematu propagując wśród dzieci właściwe nawyki żywieniowe rozwijaliśmy także umiejętności różnego rodzaju. Przedszkolaki z gr VI w czasie zajęć doskonaliły język łącząc nazwy warzyw z kolorami, tworzyły przy tym poprawne formy gramatyczne . Przeliczały warzywa i owoce naturalne oraz w formie symboli obrazkowych. Tworzyły zbiory według rodzaju, barwy, kształtu. Doskonaliły sprawność manualną i grafomotoryczną kolorując rysunki konturowe. Rozwijały spostrzegawczość odnajdując i łącząc połówki takich samych warzyw. Nauczyły się też piosenek „Smaczne owoce” i „Cebulka okrągła”. Najmłodsi podejmowali też zabawy taneczne i ruchowe. Warzywa były też dobrym tworzywem do prac plastycznych. Jak widać , owocowo-warzywne zamieszanie dostarczyło dzieciom okazji do nauki przez zabawę, przy której uczyły się też czekać na swoją kolej, słuchać ze zrozumieniem, współdziałać. Zajęcia organizowane przez cały tydzień w ramach tematu pozwoliły tym samym zrealizować założone cele poznawcze, kształcące i wychowawcze. Aktywne w myśleniu i działaniu 3 i 4 latki z grupy VI świetnie sobie radziły.
Oprac. i foto PM 5 Koło